Zelf granola maken


Onlangs kreeg ik van onze Maarten en Kim een doosje door hen zelfgemaakt granola. Hmm... was wel lekker als ontbijt. En omdat ik nu vakantie heb en tijd om het ook eens te proberen wat opzoekingen gedaan op internet en mijn eigen mix gemaakt.

Dit heb je nodig voor 4 personen (of voor jezelf om een weekje voort te kunnen):

  • 5 x 50 g noten 
    • mijn mix 50 g pijnboompitten + 50 g cashewnoten + 50 g amandelen en amandelpoeder + 50 g okkernoten + 50 g notenmix
  • 300 g havermoutvlokken - ik gebruikte muesli, heb geen havermout in huis
  • 85 g bruine suiker
  • 3 lp plantaardige olie
  • 3 lp vloeibare honing
  • 50 g rozijnen
keukengerief: keukenweegschaal, soeplepel, grote kom, ovenplaat, bakpapier


Zo maak je granola:

  • Meng de noten met de havermout.
  • Voeg de bruine suiker, olie en honing toe. Meng alles.
    • Tip: Meet eerst de olie met de lepel af en daarna de honing met dezelfde lepel. De honing zal dan niet aan de lepel blijven kleven.
  • Leg een stuk bakpapier op de ovenplaat en stort het mengsel erin.
  • Bak 30 minuten op 150° - na 15 minuten het mengsel omroeren.
  • Laat afkoelen.
  • Voeg de rozijnen toe. Ik liet ze mee bakken maar dat hoeft niet!
Serveertip
  • Combineer met yoghurt en/of vers fruit.



De granola kan enkele weken in een afgesloten pot bewaard blijven.

Reacties

  1. Ziet er heel smakelijk uit en niet zo moeilijk te maken, zo lijkt.
    groetjes en een fijne vakantie!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts