Perencake

 

Drie redenen waarom ik vandaag perencake heb gebakken:
1. ik heb de keukenrobot mn. een Kitchen Aid van mijn schoondochter in bruikleen om eens te testen, 2. kocht ik 11 kg keilekkere peren van een collega die ook aan tuinbouw doet,
3. morgen verkopen we op het werk cake ten voordele van een goed doel.

De bereiding van de cake ging beduidend sneller met de keukenrobot dan wanneer ik alles met de handmixer moet kloppen. Tijdens het mengen van de boter, suiker en eidooier (met de keukenrobot) klopte ik met de handmixer de eiwitten stijf en boterde de cakevorm in. De Kitchen Aid scoort vandaag dus goede punten!

Dit heb je nodig
140 g boter, 200 g kristalsuiker, 1 pakje vanillesuiker, 4 eieren, 200 g zelfrijzende bloem, 2 Conference peren

keukengerief: hoge beker, bolkom, mixer met kloppers, zeef, klopper, cakevorm, borsteltje om vorm in te boteren, vork, mes, taartrooster, oven

Zo bereid je perencake met de keukenrobot
  • Scheid eiwitten van eidooiers. Doe de eiwitten in een hoge beker, de dooiers in de kom van de keukenrobot.
  • Weeg de boter en suiker af in de kom bij de dooiers. Voeg de vanillesuiker toe.
  • Plaats de klopper in de keukenrobot en klop de ingrediënten in de kom tot een homogene massa.
  • Klop het eiwit stijf met de handmixer. Zet even opzij.
  • Voeg de gezeefde bloem toe bij de gemixte massa en daarna de stijfgeklopte eiwitten. Meng goed.
  • Boter de cakevorm in en bestuif met bloem.
  • Stort het deeg in de cakevorm.
  • Schil 2 peren, snijd in 4 en verwijder het klokhuis. Snijd in stukken.


  • Schik de stukken bovenaan op het deeg.
  • Bak de cake op 150° C gedurende 1 u.
  • Haal hem uit de vorm en laat afkoelen.
  • Reacties

    Populaire posts